Investeer in decentrale democratie #trotsophetambt

De beroeps- en belangenverenigingen in het decentrale bestuur luiden gezamenlijk de noodklok.
De aantrekkelijkheid van het politieke ambt neemt af, en de uitvoeringskracht van decentrale overheden wordt beperkt. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de kwaliteit van de decentrale democratie, maar ook voor het gezag van onder andere de wethouder.

Hoewel de verenigingen het toejuichen dat het thema ‘goed bestuur’ in Den Haag onderwerp van gesprek is , doen ze zelf graag ook een duit in het zakje over wat dat volgens hen betekent.
De beroeps- en belangenverenigingen in de lokale en provinciale democratie maken in een  gezamenlijke brief aan de informateurs Dijkgraaf en Van Zwol duidelijk, dat zij graag met de minister van BZK zoeken naar verbeteringen van de positie van ambtsdragers in het openbaar bestuur. Ze  verzoeken met klem om meer te investeren in de decentrale democratie.

Daarbij wordt op een zestal punten ingezet:

1. De aantrekkelijkheid van het politieke ambt
  2. Ondersteuning
  3. Agressie en intimidatie
  4. Zittingsduur van volksvertegenwoordigers
  5. Tussentijds vertrek bestuurders:
  6. Training en scholing

“Een stevige agenda is nodig om in de toekomst goede bestuurders en volksvertegenwoordigers te hebben die het ambacht in het openbaar bestuur willen en kunnen uitvoeren.” aldus de verenigingen.

Lees hier onder 'documenten' de hele brief zoals ondertekend en opgesteld door Nederlands Genootschap van Burgemeesters, Wethoudersvereniging, StatenlidNu, Nederlandse Vereniging voor Raadsleden, Vereniging van Gemeentesecretarissen, Vereniging van Griffiers, de Kringvoorzitters van Waterschappen en de Vereniging voor Waterschapsbestuurders

pexels anete lusina 5239793