Spreker Joris Luyendijk; Morele waarden van leiderschap

De werkwijze van Joris Luyendijk kenmerkt zich door een haast devote onderdompeling in het te onderzoeken domein. Zo heeft hij een jaar lang ‘meegelopen’ in de Haagse Stolp; de vierkante kilometer rond de Hofvijver dat het epicentrum van bestuurlijk Nederland is.

Hij heeft zich ruim vier jaar begeven in het financiële hart van Europa, Londen. In de publicaties die dit opleverde; ‘Je hebt het niet van mij, maar…’ en ‘Dit kan niet waar zijn’ legt de journalist en antropoloog op ontluisterende wijze bloot welke mores gelden in het politieke hart van ons land en de bankensector van Europa. Hieruit zijn haast universele morele waarden uit op te diepen, die ook van toepassing zijn op wethouders. Een pasklaar antwoord op hoe een moreel kompas, gecombineerd met een zekere mate van leiderschap, tot een gouden formule te smeden zijn, is er niet. Maar Luyendijk neemt ons ongetwijfeld mee in zijn antropologische en journalistieke bespiegelingen op de lokale democratie die wethouders van waarde zullen zijn.

Joris Luyendijk spreekt op 22 november 2016