Kennisatelier 8 Wethouders en “hun” ambtenaren: Politiek ambtelijk samenspel!

Vorig jaar verscheen van de hand van Erik van Venetië en Jur de Haan het boek 'Ik en mijn wethouder'. Daarin vertellen gemeenteambtenaren over de relatie met hun wethouder. Voor de Wethoudersvereniging was dat boek aanleiding de auteurs te vragen samen het perspectief van de wethouder op te tekenen: hoe ziet de wethouder het samenspel met het ambtelijk apparaat? Is de wethouder de ‘nieuwe machinist op de rijdende trein’ of degene die de nieuwe richting wijst? Of beide?

In dit kennisatelier bespreken de auteurs de rode draden van het boek ’Wethouders en “hun” ambtenaren’, verkregen uit tientallen interviews met wethouders uit het hele land. Daarnaast is er volop gelegenheid eigen ervaringen en observaties uit te wisselen. Enkele geïnterviewde wethouders lichten hun inbreng toe.

Erik van Venetië en Jur de Haan geven de cursus 'Strategisch positioneren en lobby' voor gemeentelijke projectleiders en bestuursadviseurs. Zij adviseren gemeentebesturen hoe zij hun belangenbehartiging en lobby kunnen versterken.

Spreker(s): Jur de  Haan
                    Erik van Venetië