Spreker Anje-Marijcke van Boxtel: Growing potential in high performing teams

Growing potential in high performing teams

Wat een groep kerels die in een zeilboot de hele wereld bevaren te maken heeft met leiderschaps- en teamontwikkeling?  Op het eerste oog niets, maar Anje-Marijcke van Boxtel laat je in een bevlogen verhaal ervaren hoe je de learnings van deze oceaanzeilers kunt gebruiken in je eigen werkpraktijk.

Als teamcoach begeleidde Anje-Marijcke Team Brunel tijdens de Volvo Ocean Race, een zinderende zeilwedstrijd rond de wereld. Zenuwslopend, niet alleen door het wedstrijdelement, maar ook omdat je als groep onder moeilijke omstandigheden maximaal moet presteren.

Hogedrukpan

‘Het is een hogedrukpan waarin de teamleden opereren’, vertelt Anje-Marijcke. ‘Veranderlijk weer, onverwachte uitdagingen en elke dag kan compleet anders uitpakken dan je had verwacht. Natuurlijk zitten we in onze organisaties niet in een zeilboot. Maar we worden wel met soortgelijke uitdagingen geconfronteerd. Ook wij werken in een wereld waarin de omstandigheden sneller dan ooit veranderen. En ook van ons wordt verwacht dat we ons razendsnel aanpassen en verbeteren om de competitie aan te kunnen. Daarom moeten we sterke, solide teams bouwen waarin mensen elkaar wat gunnen en open communiceren. Als zeiler kun je wel in je eentje een snel lijntje trekken, maar als niemand het roer omgooit, het zeil aanhaalt en de kiel klapt, ben je nergens. En zo werkt het ook binnen onze organisatie teams.’

Startschot

Prachtig filmmateriaal en inspirerende verhalen, waarmee Anje-Marijcke je ook laat nadenken over jouw rol als leider én teamlid.’ Hoe ga je om met teleurstellingen? Hoe creëer je optimale teams? Hoe haal je het beste uit jezelf en elkaar?’. Startschot voor je volgende etappe in het creëren van high performing teams.

Anje-Marijcke van Boxtel spreekt op 22 november 2017