Kennisatelier 7 Teamwork bij crisissituaties

Kennisatelier 7 Teamwork bij crisissituaties

Wat begon als een stralende zaterdagochtend, eindigde in een dramatische dag die diepe sporen zou nalaten in het leven van veel inwoners van Alphen aan den Rijn en daarbuiten. Het schietincident in de Ridderhof deed de lokale samenleving op haar grondvesten schudden. Van het ene moment op het andere moest er gehandeld worden; door de mensen die toevallig op dat moment in het winkelcentrum aanwezig waren, maar ook door bestuurders, hulpdiensten en ambtenaren.

Op zo’n situatie is geen enkel draaiboek berekend en geen enkele training bereid je er adequaat op voor. En hoewel er over het Ridderhofdrama talloze rapporten zijn geschreven, je vindt er de ervaringen

van onze bestuurders niet in terug. Aan de hand van mijn persoonlijke reflectie wil ik die ervaringen delen en waar mogelijk vertalen naar de toekomst. Wat zijn de bestuurlijke lessen die we nu, jaren later, nog steeds uit deze onuitwisbare gebeurtenis kunnen trekken?

Spreker(s): Michel du Chatinier – wethouder gemeente Alphen aan den Rijn