Kennisatelier 5 De wethouder als verbinder tussen zorg en welzijn

Kennisatelier 5 De wethouder als verbinder tussen zorg en welzijn

Een kennisatelier waar wordt ingegaan op het Hoogeveens model van integrale ouderenzorg. Een model waarin zorg en welzijn bij elkaar gebracht zijn rondom huisartspraktijken. Wat kun je als wethouder doen om partijen bij elkaar te brengen? Hoe laat je ze over hun eigen muren heenkijken? Hoe kun je echt tot goede samenwerking komen?

Wethouder Erik Giethoorn van Hoogeveen vertelt hoe in Hoogeveen door zorgverzekeraar, huisartsen, wijkverpleging, welzijnswerk, verzorgingshuizen, ziekenhuis en gemeente wordt samengewerkt aan integrale ouderenzorg. Een paar jaar geleden hebben partijen in Hoogeveen de handen ineen geslagen en de mouwen opgestroopt. Zo zijn ze uiteindelijk gekomen tot een werkwijze die succesvol blijkt te zijn: de Integrale Ouderenzorg Hoogeveen. Met als ultieme doel: er zijn bij de kwetsbare oudere voordat deze kwetsbaar is!

Hij neemt u mee in het ontstaan en de eerste resultaten. Want wat je nu al ziet gebeuren is dat ouderen (weer) in hun kracht komen en dat hun gevoel van welbevinden groeit. Mensen die minder vaak bij de huisarts op het spreekuur komen en die met relatief eenvoudige ondersteuning weer een grotere wereld hebben gekregen. Ook de professionals zijn enthousiast: door in een 'netwerk' samen te werken gaan ze anders kijken en kunnen ze me meer betekenen voor hun cliënt of patiënt!

Spreker(s): Erik Giethoorn – wethouder gemeente Hoogeveen en lid congrescommissie