De kop is eraf! Een korte impressie van de eerste opleidingsdag Politiek Bestuurlijk Management te Tilburg

Op 16 september doken 38 wethouders opnieuw de schoolbanken in. Ditmaal voor de opleiding Politiek Bestuurlijk Management op post HBO niveau, die wij organiseren met Van Doorne Advocaten en de Universiteit van Tilburg. Op de campus van de universiteit van Tilburg was het aanvankelijk even zoeken naar het juiste lokaal, maar dat viel niet heel erg op, omdat die week ook het academisch jaar was begonnen en er honderden andere zoekende studenten liepen. Het enige waar de groep wethouders wel iets in afweek was de gemiddelde leeftijd, die wel iets boven de 18 lag, maar daar hebben wij het verder niet over.

Nadat de initiators van de opleiding (Ton Roerig en Jeroen van Gool van de Wethoudersvereniging, Gijs Verberne van Van Doorne Advocaten en Julien van Ostaaijen van de Universiteit van Tilburg) zichzelf kort voorstelden, stond onderlinge kennismaking tussen de deelnemers centraal. Onder bezielende leiding van de vaste intervisiebegeleider van de Wethoudersvereniging, Kees van Rooijen werd de groep onderworpen aan diverse kennismakingsrituelen, waar menig studentenvereniging jaloers op zou zijn.

De ietwat luchtige start werd afgewisseld met een stevige inhoudelijke module van Van Doorne Advocaten. In de module Staats- en Bestuursrecht namen Cees Kniestedt en Tim Grundmeijer de deelnemers mee in de ontstaansgeschiedenis en ontwikkelingen van onze democratie, de trias politica en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

De eerste studiedag werd afgesloten met een college van Frank Hendriks, hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit van Tilburg. Centraal hierin stond leiderschap in een bewegende democratie. Hendriks nam de wethouders mee langs een aantal kenmerken van diverse typen van democratie die zich de afgelopen jaren manifesteerden. De penduledemocratie, de consensusdemocratie, de kiezersdemocratie en de participatiedemocratie.

Vervolgens ging Hendriks in op doorslaggevende factoren bij geloofwaardig lokaal leiderschap.
1. de macht van het beeld en de impact van uitstraling
2. de kracht van overtuiging; overreding door woord en gebaar
3. het belang van bekwaamheid

Voor de tweede leergang (die plaatsvindt in Amsterdam) zijn nog enkele plekken beschikbaar. Mocht u geïnteresseerd zijn kunt u contact opnemen met Jeroen van Gool, plaatsvervangend directeur van de Wethoudersvereniging, via jeroenvangool@wethoudersvereniging.nl of 06-20895001. U kunt zich ook rechtstreeks inschrijven op deze pagina.