Intervisie voor wethouders: Gewoon DOEN!

Een aantal jaren geleden kwam de vraag vanuit de Wethoudersvereniging voorbij om mee te doen aan de pilot Intervisie voor wethouders. Dat was in mijn eerste periode als wethouder. Een periode, die zich kenmerkte door fikse bezuinigingen binnen het sociale domein en, laat ik het positief formuleren, een aantal zeer uitdagende dossiers. Het ging er politiek soms fel aan toe. Ik had wel behoefte om van tijd tot tijd te sparren met andere wethouders en meldde me aan voor de pilot. We zijn gestart met een groep wethouders en deze groep bestaat nog steeds, weliswaar na de verkiezingen iets anders samengesteld. De wethouders komen uit alle windstreken, van platteland tot stad en zijn afkomstig uit verschillende politieke partijen. Dat heeft grote meerwaarde. In de loop van de tijd is er een hechte band ontstaan en begrip en inzicht in hoe het er in andere gemeenten aan toegaat.

We spreken elkaar eens in de 6-7 weken in een van de gemeenten, starten met een lunch en gaan daarna aan de slag onder de leiding van een prima coach. Per keer komen een aantal onderwerpen aan bod en vergroten we elkaars inzicht op dilemma’s en lastige dossiers of verdiepen we onze kennis op actuele onderwerpen. Het werkt voor mij ook als een moment van bezinning en reflectie. Het relativeert ook enorm, als je hoort waar anderen mee te stellen hebben. Want laten we wel wezen, we hebben een prachtberoep, maar bij tijd en wijle ook snoeihard. Ook dan weten we elkaar te vinden en zoeken we elkaar op.

Kortom, ik ben blij dat ik destijds ben ingestapt en zie mijn intervisiegroep nu als een van de onderhoudsmiddelen om mijn wethouderschap goed uit te kunnen voeren. Ik beveel het collega-wethouders dan ook van harte aan om deel te nemen aan het de intervisieaanbod van de Wethoudersvereniging. Gewoon doen!

Ellen de Swart
Wethouder Gemeente Heumen