Recordaantal wethouders op Wethoudersconferentie

Een recordaantal van 220 wethouders heeft dinsdag en woensdag deelgenomen aan de vijfde Wethoudersconferentie van de Wethoudersvereniging. “In 2017 gaan we het land in om te spreken over de positie van de wethouder in de regio en over de rechtspositie van de wethouder in het licht van de verkiezingen van 2018”, kondigde voorzitter Arne Weverling aan.

Wethouders die geen lid zijn van de Wethoudersvereniging hebben wat uit te leggen. Er zijn 1430 wethouders, waarvan er 850 lid zijn van de Wethoudersvereniging. “We zijn vertegenwoordigd in meer dan 80 procent van de gemeenten”, vertelde voorzitter Arne Weverling in zijn openingsrede woensdag op de Wethoudersconferentie in Fort Voordorp in Groenekan.

Wethoudersspeld

De voorzitter van de Wethoudersvereniging mocht op de conferentie het recordaantal van 220 wethouders begroeten. Daarvan waren er 140 die het dinsdagavondprogramma met de lezing van Joris Luijendijk over Morele waarden van leiderschap hadden bijgewoond. “In 2012 hadden we onze eerste Wethoudersconferentie. Toen hadden we honderd deelnemers.”

Weverling herinnerde de aanwezige wethouders er aan dat de Wethoudersvereniging nog niet zo lang bestaat. In 2004 is de Wethoudersvereniging opgericht door Paul Depla, Jacques Niederer en Mona Keijzer. “En nu vieren we ons 12,5 jarig jubileum en ik begroet in het bijzonder onze overzeese collega’s uit Bonaire en St. Eustatius.” Deze aanwezigheid werd onderstreept met de overhandiging door Weverling van de Wethoudersspeld aan de vier overzeese leden, Nina den Heyer, Rolanda Hellburg, Astrid McKenzie en Derrick Simmons.

Partner van de wethouder

Voorzitter Weverling schetste in zijn toespraak hoe de vereniging in de loop der jaren is uitgegroeid tot een onmisbare partner van de wethouder. De kernwoorden voor de vereniging zijn: professionaliseren, intervisie, belangenbehartiging, kennisuitwisseling, dienstverlening en netwerken. Woorden die uitgedragen werden op de banners op het congrespodium.

“In 2012 zijn we begonnen met twee intervisiegroepen. Nu hebben we 35 intervisiegroepen. We hebben masterclasses gehouden over agressie en geweld en over botsende belangen. We hebben oud-wethouders die als coach worden ingezet voor wethouders. We hebben onze individuele dienstverlening: Ton Roerig is altijd beschikbaar wanneer er problemen zijn in het college, Jeroen van Gool is onze gecertificeerde vertrouwenspersoon die alle vragen over integriteit en agressie kan beantwoorden. We zijn dit jaar gestart met onze post-HBO-opleidingen in Tilburg en Amsterdam: 67 wethouders doen er aan mee.”

Positie van de wethouder

Voor komend jaar komt de Wethoudersvereniging opnieuw naar wethouders toe. “In 2017 gaan we het land in om te spreken over de positie van de wethouder in de regio en over de rechtspositie van de wethouder in het licht van de verkiezingen van 2018. Ook willen we de gekozen burgemeester als thema aan de orde stellen. We zijn niet voor of tegen de gekozen burgemeester maar stel er komt een gekozen burgemeester dan zeggen we wel: kijk naar het gehele stelsel.”

Formele rol bij benoeming burgemeester

Wat er ook gebeurt met de aanstellingswijze van de burgemeester, de rol van de wethouder in de huidige procedure moet anders. Weverling: “In de huidige procedure voor de benoeming van de burgemeester zijn we als wethouder slechts adviseur. De wethouder zou echter een formele rol moeten hebben bij de benoemingsprocedure. Want de wethouder heeft vaker en meer te maken met de burgemeester dan de raadsleden.”

Het wensenlijstje werd afgesloten met een pleidooi voor meer budget voor de opleiding van politieke ambtsdragers in het openbaar bestuur. “Misschien is het goed om een investeringsagenda daarvoor te maken, wij pleiten er in ieder geval voor”, besloot Weverling zijn jaarrede op de Wethoudersconferentie 2016.