Wethoudersconferentie 22 en 23 november 2016

Beste wethouder,

“Communiceren is een vak!” Dit is een cliché, maar zoals zo vaak bij clichés van toepassing is, bevatten zij een kern van waarheid.

Mijn stellige overtuiging is dat ieder vak valt te leren. Dat is precies de reden waarom wij dit jaar als centrale thema “Roept u maar!: De wethouder als communicator” hebben gekozen.

Met dit thema hopen wij de veelzijdigheid van communicatie aan te stippen. Communicatie doorspekt ons gehele ambt. Communicatie staat in de Dikke Van Dale beschreven als: contact, gemeenschap; verbinding, verkeer. Als je naar een gemiddeld wethoudersprofiel kijkt, zijn dit stuk voor stuk herkenbare en relevante begrippen. De laatste tijd hebben gemeenten de roeping gevoeld om meer in verbinding met de samenleving te staan en daartoe andere manieren van communicatie te hanteren. Niet altijd pakten deze nieuwe vormen van communicatie volgens verwachting uit. De voorbeelden van inspraakavonden rond de komst van asielzoekerscentra die enigszins uit de hand liepen, staan mij daarbij nog helder aan de geest. Individuele communicatie-uitingen van wethouders staan onder een vergrootglas. Hierbij speelt het almaar toenemende belang van sociale media een grote rol. In sommige gevallen kan dit schadelijke gevolgen hebben en tot een aftreden leiden.

Communicatie rond verkiezingen zal ons allen tot de verbeelding spreken. De verkiezingen in de Verenigde Staten van Amerika, onze eigen landelijke Tweede Kamerverkiezingen, óf de aan de horizon glorende gemeenteraadsverkiezingen van 2018, maken dit tot een zeer actueel vraagstuk. In een periode met naderende verkiezingen is veel op te steken van ervaringen van anderen. Wij kunnen zien wat goed en minder goed werkt, wat bij ons past of niet bij ons past.

Op al deze facetten van communicatie gaan wij in. Maar ook hebben wij, zoals u van ons gewend bent, aandacht voor leiderschapsvraagstukken. Op de dinsdagavond zal hiertoe Joris Luyendijk met ons in gesprek gaan over moreel leiderschap.

Ik wens u veel plezier en een zeer informatief samenzijn toe bij de alweer 5e editie van de Wethoudersconferentie!

Met vriendelijke groet,

Arne Weverling

Voorzitter Wethoudersvereniging

Klik hier om u in te schrijven>>