Terugblik Tijdmalen rond bestuurlijk ambtelijk samenspel: tijd om te malen tijdens de maaltijd

Samen met de Vereniging van Gemeentesecretarissen, de Vereniging voor Overheidsmanagement organiseert de Wethoudersvereniging kleinschalige gesprekstafels voor gemeentesecretarissen, ambtenaren en wethouders. Deze samenwerking is voortgekomen uit het programma Lokale Democratie in Beweging van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Rondom dit programma verzorgen de verenigingen zogenoemde Tijdmalen, maaltijdgesprekken waar tijdens een informeel diner aan de hand van een casus en een theoretisch kader een onderwerp wordt uitgediept. De gesprekken richten zich op het bestuurlijk-ambtelijk samenspel in de gemeente.  Allerlei vragen passeren de revue en zijn voor eenieder herkenbaar zo blijkt uit de reeds succesvol georganiseerde bijeenkomsten in Heerhugowaard en Leiden.

In het Poldermuseum van Heerhugowaard is reeds succesvol de aftrap geweest van de eerste Tijdmaal in een nieuwe reeks. In het kader van het thema ‘botsende bestuurslagen’ had gastheer wethouder Gido Oude Kotte een treffende lokale casus ter bespreking meegenomen, namelijk de voorgenomen verhuizing van het ziekenhuis in Alkmaar naar Heerhugowaard.

De bijeenkomst in Leiden met als gastheer gemeentesecretaris Jan Nauta was eveneens druk bezocht en zeer succesvol. In een sfeervol industrieel pand de Nieuwe Energie, ooit nog de spinnerij van een textielfabriek werd er aan de hand van een Leids vraagstuk over stedelijke ontwikkeling gediscussieerd over de verschillende politieke, bestuurlijk en ambtelijke processen en rolsopvattingen.