Terugblik Orientatiedagen 2017

In september organiseerde de Wethoudersvereniging vier bijeenkomsten voor mensen die zich oriënteren op het wethouderschap.

In een intensief maar kortdurend programma werd inzicht geboden in diverse aspecten van het vak. Denk hierbij aan de vele borden waarop je als wethouder te schaken hebt (het college, de fractie, de raad, maar toch zeker ook het thuisfront). Daarnaast werd inzicht geboden in ieders eigen capaciteiten en bijbehorende wethouderscompetenties. Hierbij werd gebruik gemaakt van een assessment. Ook is er tijdens het programma aandacht geweest voor de inwerkfase, zodat de eerste 100 dagen als wethouder als een zachte landing kunnen worden ervaren. Wij horen namelijk nog te vaak dat wethouders deze periode achteraf hebben ervaren als een sprong in het diepe.

Van de diverse deelnemers kregen wij tal van positieve reacties. Niet altijd door de keuze makkelijker te maken, maar wel door het verschaffen van een reëler beeld van “de mooiste hondenbaan” die er is. Momenteel verkennen wij de mogelijkheid om een nieuwe ronde te organiseren van deze oriëntatiedagen.