Genomineerden Beste Lokale Bestuurder 2017

10 genomineerden Beste Bestuurder 2017

Burgemeester Arjen Gerritsen, Almelo
In zijn eerste jaar als burgemeester van Almelo heeft Gerritsen zowel binnen als buiten het gemeentehuis al een hoop bewerkstelligd. Een powerburgemeester, kopt Tubantia een artikel over deze burgervader. Het feit dat Gerritsen crises niet uit de weg gaat maar strijdende partijen juist om tafel probeert te krijgen, wordt gewaardeerd. Met name zijn inspanningen op het gebied van criminaliteit worden genoemd. Binnen korte tijd heeft Gerritsen zich tot ware ambassadeur van de stad opgeworpen: rechtvaardig, respectvol maar bovenal met hart voor de stad en haar inwoners.

Wethouder Eelco Eerenberg, Enschede
In 2015 werd hij al verkozen tot Beste Bestuurder jonger dan 40 jaar. Eerenberg wordt door collega's geprezen om zijn heldere en transparante manier van communiceren, zijn kennis van dossiers, de snelheid waarmee hij tot een oplossing komt én zijn fotografisch geheugen. Dit jaar wordt vooral zijn werk voor de duurzaamheidscampagne 'Enschede Wekt Op' aangehaald. Maar ook schuwt hij een ingewikkeld onderwerp als jeugdzorg niet. De wijze waarop hij proactief landelijke en lokale spelers aan elkaar weet te verbinden, levert hem veel waardering op.

Wethouder Paul Smeulders, Helmond
Net als in 2016, bereikt Smeulders ook in 2017 de top 10 van Beste Lokale Bestuurders. 'Een geboren netwerker', aldus één van de stemmers. Smeulders schreef geschiedenis toen hij de gemeentebegroting unaniem door de raad kreeg in Helmond, iets wat geen van zijn voorgangers is gelukt. Daarnaast wist hij afgelopen bestuursperiode ook tot een ambitieuze duurzaamheidsaanpak te komen; Smeulders maakte afspraken om Helmond onder andere aardgasvrij te maken. Hij wordt gewaardeerd vanwege de wijze waarop hij ondernemers, bewoners en het maatschappelijk middenveld weet samen te brengen én om zijn gebruik van sociale media. Dit maakt hem tot een toegankelijke wethouder voor burgers.

Wethouder Claudio Bruggink, Hengelo
Het was geen eenvoudig jaar voor Bruggink, die te kampen had met het lastige dossier Schouwburg Hengelo. Tegelijk de reden veel velen om Bruggink aan te dragen voor de titel Beste Lokale Bestuurder van 2017: 'De wijze waarop hij telkens opnieuw in overleg is gegaan [..] om voor Hengelo het beste resultaat te bereiken'. Hij wist de verstandhouding tussen het bestuur van Schouwburg Hengelo en het college te normaliseren en alle partijen weer met de neuzen dezelfde kant op te krijgen. En dit past volgens collega's goed bij zijn persoonlijkheid: oprecht geïnteresseerd, geïnformeerd, respectvol en resultaatgericht.

Dijkgraaf Hans Oosters, hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
Oosters, dijkgraaf en voorzitter van de Unie van Waterschappen weet het maar al te goed: klimaatveranderingen hebben grote invloed op het waterbeheer in Nederland. Maar, de gemiddelde Nederlander heeft hier (nog) geen weet van. Oosters weet dit onderwerp in heldere en eenvoudige taal aan het voetlicht te brengen en zet klimaatbeleid om in een concreet pakket van maatregelen. Hij wordt beschreven als iemand die binnen de organisatie van hoog tot laag communiceert, belangstelling toont, meeleeft en meevoelt. Als voorzitter laat hij voldoende ruime voor opvattingen maar weet hij ook snel tot de kern van een onderwerp te komen, daarbij geholpen door zijn grondige waterschapskennis.

Commissaris van de Koning Clemens Cornielje, provincie Gelderland
Driemaal is scheepsrecht: wederom bereikt Cornielje de top 10 van Beste Lokale Bestuurders. Zijn bescheidenheid siert hem. 'Ik doe gewoon mijn werk, met heel veel plezier', is zijn reactie op de nominatie. Ongetwijfeld is dat een van de redenen dat de meest genoemde competentie bij Cornielje ‘integer’ is. Hij wordt geroemd vanwege de wijze waarop hij zijn corps van burgemeesters coacht en door zijn begeleiding van herindelingsdiscussies. In persoonlijk contact is hij oprecht geïnteresseerd en betrokken en bij publieke aangelegenheden heeft hij altijd een gepaste toespraak gereed.

Commissaris van de Koning Wim van de Donk, provincie Noord-Brabant
Een commissaris in hart en nieren, dat bewees Van de Donk te zijn nadat hij in oktober 2017 aangaf geen minister te worden in kabinet Rutte III. Hij wilde, in zijn eigen woorden, 'doorgaan om de provincie mooier te maken'. Net als in 2016 worden de onderwerpen opvang van asielzoekers en georganiseerde criminaliteit in Noord-Brabant aan zijn naam verbonden. Maar ook wordt hij 'hoeder van integriteit' genoemd. Zijn daadkracht en betrokkenheid zijn dan ook niet van vandaag of gisteren. Collega's typeren deze bestuurder van de provincie Noord-Brabant als scherp, concreet, deskundig en zichtbaar. Een onvermoeibare netwerker!

Burgemeester Ahmed Aboutaleb, Rotterdam
Aboutaleb is een constante factor in de top 10 van deze verkiezing, vooral aangehaald vanwege zijn lef, oprechtheid en gedrevenheid. Hij zegt waar het op staat en zijn uitspraken liggen met regelmaat onder vuur in de media. Maar dat is ook wat collega's in hem waarderen. Resultaatgericht is de competentie die het meest in één adem met de naam Aboutaleb wordt genoemd. Hiervan getuigt zijn optreden tegen de Turkse overheidsfunctionarissen die in maart van dit jaar zijn stad bezochten. Nationaal en internationaal was de blik op hem gericht en hij heeft opgetreden op een wijze waar we als Nederland trots op mogen zijn, aldus één van de stemmers.

Wethouder Victor Everhardt, Utrecht
Tegenwoordig combineert Everhardt zijn pak met een stropdag. Want, zo vindt de politicus, 'de ambtsketen kan niet zónder gedragen worden.' De D66-wethouder is tijdelijk burgemeester van Utrecht, een taak die hij onvermoeibaar vervult. Zo ontving hij in één week Sinterklaas, sloot een illegale shisha lounge en een zaalverhuurbedrijf én ontving 80 ambassadeurs van over de hele wereld. In Utrecht en daarbuiten geldt Everhardt als een creatieve geest die eenvoudig meebeweegt in het politieke spel en bovendien zijn dossiers grondig kent. In de nominatie van dit jaar worden daarnaast ook zijn vernieuwende ideeën en zijn eerlijkheid geroemd.

Burgemeester Koos Janssen, Zeist
What you see is what you get. Zo kunnen de open commentaren bij de nominatie van Janssen worden samengevat. En dat predicaat komt bepaald niet uit de lucht vallen. Janssen staat midden in de samenleving, blijft altijd zichzelf en is buitengewoon betrokken bij zijn inwoners. Zo heeft deze burgemeester een actieve rol gehad in de zaak Anne Faber in Den Dolder, waarbij hij duidelijk wist waar zijn verantwoordelijkheden lagen en waar zij ophielden. Dat hij scoort op kwaliteiten als bewogen, rustig en betrokken werkt dan ook geen verbazing. 'Hij weet wat hij zegt en hij meent wat hij zegt', aldus één van de stemmers.

BRON