Afbreukrisico van het wethouderschap

Trouw opende in de krant van 7 februari met een voorpagina artikel over 44 wethouders die om hun gedrag zijn afgetreden (in de afgelopen 4 jaar). Het is een deelconclusie uit een groter artikel in het katern van de krant.

Diverse media pikten het bericht op. Directeur Ton Roerig reageerde in uitzendingen van BNR en NPO Radio 1 op vragen over screening en het afbreukrisico van het wethouderschap.

De Wethoudersvereniging schrijft daarover in een eigen bericht op 1 februari onder meer dat het toenemend belang van integriteit in het openbaar bestuur en de wettelijke taak voor burgemeesters maken dat er een toenemende druk is om te komen tot enige vorm van toetsing/screening van wethouderskandidaten in het bijzonder rond of na de gemeenteraadsverkiezingen 2018.

Op NPO Radio 1 pleitte Roerig ook tegen parttime wethouderschappen als daarvoor wordt gekozen om politiek correcte redenen.

“Er is een maatschappelijke druk om tegen zo laag mogelijke kosten een bestuur te hebben. Wij moeten daar af. Mensen betalen naar de verantwoordelijkheden die zij hebben. Niet pennywise pound foolish een wethouder meer dan fulltime laten werken, maar hem om politieke redenen slechts parttime uit te betalen. Daar zouden wij echt vanaf moeten.”

Het wethouderschap is een hele intensieve baan, met een grote verantwoordelijkheid en veel spanning. Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel stress ervaren, minder gevoelig zijn voor risico’s die zij lopen risico’s en onder die druk rare dingen kunnen doen. Dat is niet alleen aan wethouders voorbehouden. Roerig zei daarover tegen NPO Radio 1: “Alleen moet je je beseffen dat je als wethouder in een glazen huis leef".  Ook stelde Roerig dat wethouders zich gelukkig steeds meer bewust zijn van de kwetsbaarheden. Onderlinge reflectie zoals intervisie draagt daar aan bij.

Klik hier voor de radiouitzending met BNR  Nieuwsradio>>

Klik hier voor de radiouitzending met NPO Radio 1>>